Hart- en vaatziekten en ziekten van de longen en luchtwegen komen heel veel voor. Iedereen kent wel iemand die een aandoening aan het hart of longen heeft. Deze aandoeningen hebben grote gevolgen voor de kwaliteit van leven en beperken het aantal gezonde levensjaren. Het zijn dan ook twee van de belangrijkste doodsoorzaken in Nederland. Ook gezondheid van de bloedvaten is van groot belang, aantasting kan lijden tot ziektes als etalagebenen. Leefstijlcoaching en gepaste therapie en training bij hart-, vaat- en longziekten kunnen van groot belang zijn.

Covid 19

Sinds maart 2020 hebben we te maken met een nieuwe ziekte: COVID 19. Deze ziekte wordt overgedragen door het Corona -virus.

Veel mensen zijn getroffen door het Corona virus en hebben COVID 19 doorgemaakt. Het grootste deel van de mensen is thuis ziek geweest, een klein deel wordt opgenomen in het ziekenhuis en soms zelfs op de intensive care.

De mensen die zijn opgenomen op de intensive care kunnen veel klachten hebben, het zogenaamde post-intensive care syndroom (PICS). PICS wil zeggen: lichamelijke, cognitieve (kennis opnemen en verwerken, geheugen, denken) en psychische problemen (angst, post traumatisch stress syndroom) en dit behoeft vaak een wat langdurige revalidatie, meestal eerst in een revalidatiecentrum en daarna in een praktijk.

Van de andere mensen (zowel die thuis ziek zijn geweest als die zijn opgenomen) herstelt het grootste deel goed en kan na 6-8 weken het eigen leven weer oppakken. Een deel van de mensen heeft na 6-8 weken nog restklachten zoals: vermoeidheid, conditie en krachtverlies, benauwdheid, concentratiestoornissen, pijnklachten, hoofdpijn en verminderde energie. Dit zijn de mensen die in aanmerking komen voor de COVID herstelzorg.

Een programma voor COVID kan bestaan uit diverse onderdelen: training van kracht en conditie, ademhalingsoefeningen en informatie over het opbouwen van activiteiten en rust (belasting versus belastbaarheid). Zo nodig wordt de psychosomatisch fysiotherapeut ook ingeschakeld voor eventuele ondersteuning bij ontspanning.