Ziekte (Morbus) van Dupuytren (Vikings hand, Keltische klauw, Koetsiershand)

De ziekte van Dupuytren is een aandoening van de hand, er vormen zich knobbels in de handpalm. Meestal groeien deze knobbels uit tot strengen in de handpalm. Vervolgens tast dit de vingers ook aan en ontstaat er een stand verandering. Vooral de pink en ringvinger zijn het meest aangedaan bij deze klachten. Hierdoor kunt u in de loop van tijd de vingers niet meer goed strekken, de vingers blijven meer in een gebogen stand staan. Meestal doen de knobbels geen pijn. Duyputren is een erfelijke aandoening. In het algemeen gaat om een benigne fibromatose (goedaardige verbindweefseling) van de handpalm. Deze verbindweefseling vindt plaats aan de bandjes van de handpalmzijde (palmaire ligamanten). Mannen krijgen Dupuytren vaker dan vrouwen. Deze klacht komt veel voor in Noord Europa, Noord Amerika en Australië, juist minder in Zuid Europa, Zuid Amerika en Afrika. Je kunt de ziekte van Dupuytren aan zowel één zijde of beide handen krijgen. Bijkomende klachten kunnen zijn de ziekte van Ledderhose, er zitten dan knobbels in de voetzolen en bij de ziekte van Peyronie kunnen er knobbels op de penis zitten.

Risicofactoren voor ziekte van Dupuytren;
Roken, vooral degene die > 25 sigaretten per dag roken.
– Extreem dunne mensen
– Handarbeiders
– Voorgaande hand trauma’s,
– Genetisch; 60% tot 70% hebben een genetische aanleg voor Dupuytren,
– Mensen met de ziekte van Ledderhose,
– Alcoholisten
– Mensen met epilepsie (vermoedelijk door anti-convulsieve medicatie),
– Diabetes mellitus,
– HIV patiënten.

Type Dupuytren;
–   (A) Type I; Agressieve vorm in 3% van patiënten met Dupuytren, mannen jonger dan 50jaar met familie geschiedenis. Wordt vaak geassocieerd met andere symptomen zoals “knuckle pads” en Ledderhose.
– (B) Type II; Meer de ‘normale’ vorm, meestal in de palm van de hand en ontstaat gemiddeld na het 50ste levensjaar. Dit type wordt beïnvloed door factoren zoals diabetes of zwaar lichamelijk werk.
– (C) Type III; Een milde vorm van Dupuytren wat gebruikelijk is bij diabetes of veroorzaakt door bepaalde medicatie bij epilepsie. Dit type leidt meestal niet tot volledige stand veranderingen vingers (contracturen) en is waarschijnlijk niet erfelijk.

Klachten en symptomen;
– Stugge bindweefselstrengen en/of harde knobbels in de handpalm.
– Knobbels zijn over het algemeen niet pijnlijk, bij gebruik van de hand kunnen wel pijnklachten ontstaan
– Constante/herhaalde druk hierop.
– Stand verandering van vingers in buigstand (contracturen)

Behandelingen voor deze klachten kunnen bestaan uit operatieve ingreep of langdurig dragen van een nachtspalk, waarbij vingers meer dan 6 uur in een rekpositie gehouden worden. De handfysiotherapeut start meestal pas na de operatie.