Krijg je pijn in je been tijdens het lopen? Ga naar de huisarts!

Het komt bij één op de vijf mensen ouder dan vijftig jaar voor: etalagebenen, in medische termen ook bekend als perifeer arterieel vaatlijden (PAV). Wat wijst erop dat jij dit wellicht ook hebt? Huisarts Mirthe Bakker legt het uit.

“Als huisarts is het mijn taak om heel duidelijk uit te leggen wat er aan de hand is en hoe dat komt. Bij etalagebenen is dat helemaal belangrijk, omdat iedereen die hiermee te maken krijgt er zélf wat aan kan doen,” vertelt dokter Bakker. “Ga beslist naar de huisarts als je tijdens het lopen pijn, kramp of een doof of moe gevoel in je been krijgt. Je kunt dat bijvoorbeeld in de voet, de kuit, het dijbeen of de bil voelen. Soms heb je een koud gevoel in je voet. Typisch voor etalagebenen is dat de pijn verdwijnt als je even stilstaat. En dat ‘ie weer terugkomt als je eenzelfde stukje hebt gelopen. Je zult ook merken dat wanneer je een helling oploopt of als het koud is, je sneller klachten krijgt.”

Hoe ontstaat slagadervernauwing?
Dokter Bakker: “Helemaal als je ook ’s nachts pijn in een been krijgt, raad ik je aan meteen naar de huisarts te gaan. Een grote kans dat de vernauwing in een van je beenslagaderen dan ernstig is. Want dat is waar de pijn vandaan komt; een vernauwing in een bloedvat in je been. ‘Hoe ontstaat zo’n vernauwing precies?’ vraag je je misschien af. Het vernauwen van de slagaderen (bloedvaten) hoort bij een natuurlijk ouderdomsproces. Dat begint al vanaf je twintigste. Roken, alsmede meeroken, slechte voeding, overgewicht, te weinig bewegen en een erfelijke aanleg kunnen de slagadervernauwing versnellen. Maar ook een hoge bloeddruk, een te hoog cholesterol en diabetes laten je slagaderen sneller vernauwen.”

Let vooral op als je diabetes hebt
“Als je jong bent, is de wand van je slagaderen, de bloedvaten die zuurstofrijk bloed naar je spieren en organen brengen, nog zo soepel als elastiek,” legt dokter Bakker uit. “Eenmaal ouder, wordt die wand stugger en dikker en gaat aan de binnenkant verkalken. Als je diabetes hebt, verloopt dit proces nog sneller dan bij gezonde mensen. Zo worden de slagaderen steeds nauwer, tot ze uiteindelijk helemaal verstopt kunnen raken en de doorbloeding op die plek stopt.”

Wat zijn de risico’s van slagadervernauwing?
Dokter Bakker: “Slagadervernauwing kan overal in je lijf voorkomen. Bij je hart kan het leiden tot een hartinfarct. In het hoofd kan een beroerte ontstaan. Doorbloedingsproblemen in de penis kunnen leiden tot erectiestoornissen en een vernauwde slagader in een been tenslotte, kan ervoor zorgen dat je etalagebenen krijgt. Je begrijpt: het is een serieuze aandoening, waarbij je zelf in actie moet komen om verdere vernauwing tegen te gaan. Anders heb je, naast die etalagebenen, ook een vergrote kans op een hartinfarct of beroerte.”

Bron: mijngezondheidsgids.nl