Van 2 tot en met 8 oktober was de Valpreventieweek. In Nederland maakt iedere vijf minuten een 65-plusser een val waardoor hij of zij naar de Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis moet. Tijdens de Valpreventieweek wil VeiligheidNL daarom landelijk aandacht vragen voor valpreventie. Zorgverleners in het hele land organiseren die week activiteiten. Het thema van de Valpreventieweek van dit jaar is Hup, in de benen: doe de dagelijkse dingen thuis nét even anders.

Inbouwen in de dagelijkse activiteiten

Met het ouder worden neemt ons uithoudingsvermogen af, vermindert onze spiermassa en reageren we wat trager. Hierdoor neemt de kans op vallen toe. Tijdens de Valpreventieweek lanceert VeiligheidNL daarom een ludiek ‘reactietestje’. Het testje leidt naar 7 kleine beweegtips om in de benen te komen tijdens de dagelijkse activiteiten, en dus geen extra tijd kosten. Denk aan de balans proberen te houden tijdens het tandenpoetsen. De eenvoudige en effectieve tips zijn opgesteld door VeiligheidNL, in samenwerking met KBO-PCOB, Buurtzorg Nederland en fysiotherapeuten.

Vallen voorkomen door spierkracht, coördinatie en balans te trainen

Spierkracht, coördinatie en balans kan je op elke leeftijd en op elk niveau trainen. Is er echter sprake van een verhoogd valrisico, dan is het gericht trainen ervan onder begeleiding van een fysiotherapeut of beweegdocent belangrijk. Hiervoor zijn genoeg (effectieve) beweegprogramma’s beschikbaar.