Parkinson en Coronastress

‘Oh, Parkinson! Dat is toch die ziekte met de trilhanden?’ Een veel voorkomende reactie als ik vertel dat ik Parkinsonfysiotherapeut ben. Helaas weten Parkinsonpatiënten, vanaf hier ‘mensen met Parkinson/Parkinsonisme’ (MMP), wel beter. De ziekte van Parkinson of Parkinsonisme is misschien bekend van het trilhandje en het maskergelaat, maar bij MMP zijn de niet- zichtbare symptomen minstens zo berucht. Deze symptomen kunnen problemen geven op diverse gebieden. Deze problematiek kan op cognitief (bijvoorbeeld moeite met onthouden en plannen van activiteiten) of emotioneel vlak zijn, maar ook op autonoom vlak. Hierbij kunt u denken aan darmproblemen of bloeddrukdalingen. Onder andere door de verschillende stadia van de ziekte hebben MMP vrijwel nooit exact hetzelfde ‘pakket’ aan symptomen. Het verloop van de ziekte verschilt ook tussen de verschillende vormen. Op dit moment kan de ziekte niet genezen worden. Er zijn verschillende vormen van therapie en medische behandelingen, waaronder medicijnen, om zo goed mogelijk met deze progressieve ziekte om te kunnen gaan.

Er is één punt wat flinke invloed kan hebben op de toename van de klachten van MMP. Stress en Parkinson is een hele slechte cocktail. De hoofdpijnwijn van de onderste plank in de lokale supermarkt. In het begin valt het allemaal wel mee, tot de volgende dag…
Stress kan bij MMP al dan niet bewust een toename geven van de symptomen en dus van de klachten. Neem bijvoorbeeld het Coronatijdperk. Geen uitjes, geen hobby’s, geen bezoek en geen fysiotherapie, geen contact met de lotgenoten. Iedereen moet iets aan zijn leven veranderen en het liefst snel om aan de Corona maatregelen te kunnen voldoen.

Veranderingen + snel = (extra) stress voor MMP = toename klachten.

Leuke som, maar de oplossing is lang niet altijd eenvoudig. Bij een toename van klachten kan er in overleg met de neuroloog of Parkinsonverpleegkundige opnieuw gekeken worden naar de medicatie. Als therapeut maak ik graag sommetjes. Stress + structuur = minder stress. Als onverwachte situaties zoals het Coronatijdperk de structuur wegnemen en hierdoor stress veroorzaken dan is het zaak om binnen de mogelijkheden en veiligheid enige vorm van structuur terug te brengen. Op vaste tijden opstaan en naar bed, op vaste tijden eten en zeker niet onbelangrijk op vaste tijden bewegen. Vraag uw therapeut of sportschool voor een oefenschema of doe
’s ochtends om 9.15 uur op NPO2 lekker mee met Olga en Duco.
Wees er van bewust dat de kans groot is dat u in deze tijd een stuk minder beweegt en doe er op een veilige manier wat aan. Parkinson of geen Parkinson, te weinig bewegen is het nieuwe stilzitten. En dat moeten we niet hebben!

David Siebeler