Wat is shockwave therapie?

Shockwave therapie (ESWT) is een behandelvorm waarbij er gebruik wordt gemaakt van schokgolven.
De shockwave werkt als volgt: de krachtige trillingen van de drukgolf worden door een behandelkop richting de pijnlijke plek in het lichaam gestuurd. Deze drukgolf zet het lichaam aan tot het activeren van lichaamseigen genezing. Wat bedoelen we hier dan mee? Elke shock die het lichaam inkomt zorgt voor een microtrauma op het aangedane peesweefsel, dit klinkt heftig maar dat is totaal niet heftig. Doordat deze trauma’s op zo’n minuscuul/ klein niveau plaatsvinden, voel je dit alleen als een soort spierpijn, maar het lichaam herkent hier dan dat er herstel moet plaatsvinden. De doorbloeding wordt verbeterd en het lichaam reageert door het vrijmaken van verschillende herstel stimulerende stoffen. Sommige stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, andere stoffen stimuleren herstel van weefsel. Beide resulteren in een sneller weefselherstel.

Wanneer shockwave therapie?
Shockwavetherapie wordt veelal gebruikt bij het behandelen van chronische pijn en peesaandoeningen. Herkent u een van onderstaande klachten en komt u hier maar niet vanaf? Dan kan shockwavetherapie de oplossing zijn.

– Peesontstekingen (acuut of chronisch
* Veel voorkomend in schouder, knie, achillespees, elleboog (tenniselleboog)
– Kalkafzetting in pees of spier
* Veel voorkomend in de schouder
– Scheenbeen irritatie, oftewel shinsplint
– Spasticiteit van de arm na infarct

Wat zijn de voordelen van shockwave therapie?
Shockwavetherapie is een behandelvorm die gebruikt wordt als aanvulling op de fysiotherapeutische therapie. Zo krijgt u ook een huiswerkprogramma met krachtoefeningen, rekkingsoefeningen en spierontspannende oefeningen.

Wat zijn nu echt de voordelen van shockwavetherapie?

– De behandeling maakt geen gebruik van geneesmiddelen of chirurgie, maar zet het lichaam aan tot zelfgenezing.
– Binnen enkele behandelingen kunt u al een beduidende verlichting ervaren in het klachtenbeeld.
– Injecties en/of operaties “kunnen” voorkomende worden door shockwavetherapie.
* Mocht er voor bijvoorbeeld kalk toch een operatie nodig zijn, is de kans van slagen door de shockwavetherapie vele malen hoger.

Wat zijn de (relatieve) contra-indicaties voor shockwave therapie?
Er zijn maar weinig (absolute) contra-indicaties voor het gebruik van shockwave therapie, mede vanwege het feit dat shockwaves een beperkte dieptewerking hebben. Voorzichtigheid is geboden bij:

• Zwangerschap
  • Verminderde bloedstolling