Artrose van de duim (CMC I/STT Artrose)

Wat is duimbasis artrose?
Artrose is een beschadiging van het kraakbeen. Uiteinden van botten zijn voorzien van een laagje kraakbeen.
Dit kraakbeen beschermt en zorgt ervoor dat gewrichten soepel kunnen bewegen. Bij artrose is dit gewrichtskraakbeen beschadigd.

Bij CMC-I (carpo-metacarpale) artrose is het kraakbeen van het basisgewricht van de duim aangetast. Dit basisgewricht bestaat uit het zadelvormige beentje en het middenhandsbeentje van de duim.

STT artrose (scaphoideum/Trapezium/Trapezoideum) komt meer voor bij mannen dan vrouwen. (zie figuur hiernaast).

Wat zijn de oorzaken van artrose van het CMC-I-gewricht?
Artrose van de duim kan spontaan optreden, maar kan ook ontstaan door andere aandoeningen zoals reumatoïde artritis. Artrose in de hand komt het meest voor in het duimgewricht en meer bij vrouwen dan bij mannen.

Dit heeft enkele oorzaken:
– Het gewricht wordt vaak zwaar belast en
gebruikt.
– Het gewricht heeft een grote bewegingsmogelijkheid en de stabiliteit van het gewricht is vooral gebaseerd op bandjes rondom de duim. Bij veelvuldig gebruik kunnen deze bandjes overbelast raken en hierdoor neemt belasting op het gewricht toe, waardoor kraakbeen schade aangericht kan worden.

Welke klachten en symptomen treden op bij duimartrose
– Pijn is de voornaamste klacht
– Krachtsverlies van de duim.
– Verstijving rondom het duimgewricht.
– Soms zwelling (oedeem)
– Standverandering van het gewricht
(shoulder sign/ X-sign).

Behandelingen voor duimartrose
Spalken; Een spalk voorkomt overbelasting van het gewricht en kan leiden tot afname van de pijnklachten.

Handtherapie; Een (hand)therapeut kan tevens een programma aanbieden waarin aandacht wordt besteed aan adviezen over omgaan met de klachten tijdens dagelijkse activiteiten en tips voor ontzien van aangedane gewrichten. Verder gerichte oefeningen ter versterking van handspieren en in standhouden van mobiliteit. Een dergelijk programma kan gunstige effecten hebben op pijn, beperkingen in functioneren en knijpkracht.

Operatieve behandeling voor duimartrose; Een operatie kan wenselijk zijn als de behandelingen met oefentherapie en spalken onvoldoende effect hebben. Het doel van de operatie is het definitief wegnemen of sterk verminderen van de pijn. Er bestaan diverse operatietechnieken, waarbij een deel van het aangetaste gewricht wordt verwijderd (het trapezium: een trapeziumresectie) zo nodig met een peesstabilisatie of het gewricht wordt vastgezet (arthrodese).