EPTE staat voor Percutane Electrolyse Therapie. EPTE is een behandel­methode voor pijnklachten aan pezen en spieren. Heeft u langdurig peesklachten zoals een hielspoor, tenniselleboog of peesirritaties op andere plaatsen, dan kan EPTE therapie de oplossing zijn.

EPTE is een nieuwe, innovatieve behandelmethode voor langdurige, slecht her­stellende peesklachten. De EPTE behandeling is bedoeld om de vicieuze cirkel van pijn te doorbreken en wordt altijd ondersteund met een speciaal trainingsprogramma om de spieren en pezen weer sterker, gezonder en belastbaarder te maken.

Wat is EPTE?

Onder geleide van echografie wordt op de plaats van de ontsteking of overbelasting een dunne naald ingebracht. Deze naald zal stroom geleiden precies in het ontsteking of overbelasting gebied.

We starten hiermee met stroom een proces op waarmee uw pees nieuwe gezonde peesvezels gaat aanmaken. En de pijn wordt geremd. U moet oefeningen doen om de pees ook 'treksterk' in de goede richting te laten groeien. Zonder oefenen groeien die nieuwe vezels kriskras en dat is niet sterk en dan komt de klacht terug. De klachten worden meestal in 4-6 behandelingen minder en u kunt meestal in ongeveer 3 maanden activiteiten weer volledig gaan hervatten. Het kan wel een half jaar duren voordat de pees op het echobeeld weer helemaal goed is. Maar zo lang gaan we niet door met de therapie omdat de pijn dan meestal helemaal over is.

Epte electrolyse is goed verdraagbaar zonder pijnmedicatie. Alle andere methoden voor percutane electrolyse zijn veel pijnlijker en vragen zelfs om verdoving.

Wanneer is EPTE effectief?

EPTE is uitermate geschikt voor hardnekkige tendinopathieën waarbij gedegenereerde peesweefsel niet meer mee doet in de mechanotransductie van de rest van de pees. Belastingsprikkels komen niet (goed) aan in dit gedeelte van de pees. Training alléén zal in dat geval dan ook vaak niet leiden tot blijvend resultaat.

Epte kan worden ingezet voor de behandeling van (chronische) tendinopathieën. Hieronder vallen onder andere tendinopathieën van:

• Peesklachten aan de schouder
    • (Supraspinatuspees)
    • Subscapularispees
  • Kniepees (Patellapees)
    • Pes anserinus
  • Achillespees
  • Peroneï
  • Hielspoor klachten (Plantaire fascie)
  • Flexoren en extensoren van de onderarm
  • Adductor longus pees
  • Hamstringpezen

Voordelen van Epte electrolyse

over het algemeen niet pijnlijk, de patiënt ervaart hoogstens enig ongemak

alleen het aangedane weefsel wordt behandeld

zeer effectief bij (chronische) peesklachten

te gebruiken in combinatie met andere therapieën

korte behandeling en behandelreeksen, snel resultaat

veilig te gebruiken en voorzien van CE-Keurmerk

Hoeveel behandelingen met Epte electrolyse heb je nodig voor resultaat?

Er wordt aangeraden niet meer dan 4 tot 6 keer te behandelen met een frequentie van 1x per week. Je streeft naar een significante klachtenvermindering binnen deze sessies.

Chronische tendinopathieën kosten echter tijd om volledig klachtenvrij te worden. Het flankerend beleid met een gradueel opbouwend oefenprogramma kan dan worden doorgezet. Epte electrolyse werkt voorwaarde scheppend voor het verdere herstelproces.

Combineer je Epte met andere therapievormen?

Een electrolyse behandeling is niet een op zichzelf staande therapievorm. De behandeling wordt idealiter gecombineerd met evidence based (excentrische) trainingstherapie en andere behandelvormen zoals medical taping en shockwave therapie.

Epte electrolyse gecombineerd met functionele en gedoseerde belasting van de aangedane structuren leidt zelfs bij chronische non-responsieve tendinopathieën vaak tot een aanzienlijke verbetering van de klachten.

Om de behandeling zo succesvol mogelijk te laten verlopen, wordt verwacht dat het oefenprogramma daadwerkelijk wordt doorlopen met de daarbij behorende intensiteit.

Ontmoet de therapeut